...Lige lovligt underholdende!

Sådan byggede vi et T-shirt brand fra bunden

Impact business design dækker over processen fra indsigt over idé til impact

Impact business design er et term, der dækker over discipliner som branding, opbygning af et brand, udvikling af en forretning eller udarbejdelse af marketingmateriale, der bygger på brandets værditilbud, position og unikke placering på markedet.

At skabe forbindelse mellem elementer og sammensætte dem, så de skaber en helhedsorienteret og konsekvent kundeoplevelse, er blandt de mest spændende opgaver. Her bliver kreativiteten udfordret.

Nogle gange har kunden en god idé, en indsigt, en drøm eller et ønske om at skabe noget nyt. Det kan være vores opgave at opbygge brandet, udvikle designs og logoer eller gøre (online)butikken klar til åbning, som det var tilfældet i dette projekt.

Kunden ønskede at skabe en butik og et brand helt fra bunden – en T-shirt,

print-on-demand shop med sjove og underholdende citater.

Udfordringerne og løsninger:

Hvad skal butikken hedde?

Ideen var god, men hvad skulle butikken hedde? Det skulle skille sig ud, være lidt autoritetsbetonet, og nærmest en institution, som leverer humoristiske eller provokerende velfærdsydelser eller?

Hvem er målgruppen?

Citaterne, humoren, de underfundige talemåder, hvordan skulle kundens kunder respondere på dem? Og kunne man opdele de forskellige designs og budskaber, så det blev relevant og vedkommende?

T-shirts, der er anderledes og sjove

Hvordan skulle det visuelle udtryk være? Og hvem skulle fremstille de efterfølgende designs og styles i butikken?

Samarbejdet med T-shirt Ministeriet:

Det var en idé om at begynde at lave T-shirts med citater og observationer, som mange i omgangskredsen synes var sjove. Men hvordan skulle man komme i gang? Hvad skulle virksomheden hedde, og hvem skulle vi sælge til?

Sofira hjalp os med at skabe brandet, finde et passende navn,

inddele citaterne i kategorier og kortlægge, hvordan vi kunne gå videre med

markedsføring. Det betyder så meget, at brandet og værdierne var på plads,

inden vi begyndte at markedsføre lige lovligt underholdende T-shirts.

Jesper Schou Frank LIllelund

CEO / T-shirt Ministeriet / iværksætter

Processen:

Efter sparring og dialog med kunden blev der brainstormet om, hvad brandet skulle hedde, hvem den egentlige målgruppe var, samt hvilke citater eller underfundigheder der kunne bæres på en T-shirt til en overkommelig pris.

T-shirtministeriet.dk er til dig, som ikke er bange for at provokere, udtrykke holdninger og som elsker at bringe et smil frem hos folk omkring dig.

Ved at have et par perspektiver på, hvad der var sjovt, samt nogle tanker om, hvem der kunne synes det var sjovt, begyndte det grundlæggende kreative arbejde. Dette inkluderede bl.a. udarbejdelse af navn. Det var med stor sandsynelighed, at kundens første kunder var fra den offentlige sektor, så navnet blev ”T-Shirt Ministeriet” , et navn med et administrativt og mere autoritært præg og med et pay-off: ”Lige lovligt underholdende”, og med et værdisæt, der handlede om:


Beskytte individualitet:


Vi går ind for frihed til at udtrykke sig uden hverken risiko eller frygt for at falde ind i mængden.


Fremme kreativiteten:


Gennem vores ekspertise og originalitet i design foranlediger vi, at alle inspireres i kreative tankebaner og træder ind i en mere kreativ atmosfære, hvor man automatisk inspireres til at ”tænke ud af

boksen”.


Undeholde og provokere:


Ved at udfordre konventioner og bryde grænser, idet hver T-shirt er et kunstværk, som er designet til at fremkalde en reaktion hos beskueren.


Relevante kategorier

Der blevet lavet 3-5 mockups af t shirts inden for hver kategori, som kunden gik videre med.  I Juni 2025 var der 3 primære kategorier, mere end 100 forskellige t-shirts og hoodie´s.

Humor, latter, smil og underholdning er en ventil og et helle for nogle, og selve funktionen og den impact, som kan skabe forbindelser igennem humor, er kun, endnu mere i disse tider, et nødvendigt element i hverdagen.

T-shirt ministeriet.dk er til dig, som ikke er bange for at provokere, udtrykke holdninger og som elsker at bringe et smil frem hos folk omkring dig.

Har du et projekt eller en idé som denne? eller noget helt andet?

Så send os en mail om en dialog om indsigt over idé til impact – start hellere i dag end i morgen!


Læring: Byg først et solidt fundament før marketing

Impact business design dækkede dennegang over en definition

af vision, mission, værdisæt, værditilbud, målgruppe analyse,

hvordan tone-of-voice kunne være for at være relevant,

vedkommende og kommerciel og on-site SEO indsatser, korte og længere søgetermer og forskellige t-shirts designs.

Afklaring af brandets position i markedet, kommunikation

marketing, og stadiet før "the shop is open!" gjorde at kunden hurtigt selv kunne arbejde videre med opsætning i shoppen, tilføre tekster og gøre den klar til de første 100 salg.