BAGGRUND
Havnefronten er en gratis lokal avis med højt journalistisk og informativt niveau, så den rent faktisk læses. Havnefronten er en hybrid mellem et dagblad og en ugeavis – og derfor et stærkt medie især til husstande, som ellers siger nej tak til reklamer.
Havnefronten er mediet hvor friske nyheder, spændende kulturhistorier og viden deles med borgere, virksomheder og beslutningstagere for at understøtte sammensmeltningen af området langs havnen.
UDFORDRINGER: VÆKST OMKRING HAVNEFRONTEN?
Med nuværende web-udgave af Havnefronten, er det ressourcekrævende og besværligt at:
og hvad med det visuelle design…og dermed identiteten?
= synlig visuel forskel!
Realistiske, tidsbestemte mål
Som udgangspunkt for en udvikling, er der opsat SMART mål for at se hvilke prioriteter
og hvilke opgaver, der kan sikre projektets succes:
SMART MÅL | |
---|---|
S: SPECIFIKT | Havnefronten skal være i et genkendeligt medie/magasinformat. Det skal være en fremtidssikret platform. Onlineudgaven af avisen skal kunne læses på egen kanal. Online markedsføring skal igangsættes. |
M: MÅLBART | Mindre tidskrævende at vedligeholde og opdatere websitet. |
A: ATTRAKTIVT | Indholdet skal være bedre at dele på SoMe. Ved at kunne have data på de besøgende kan man sigte mod organisk vækst fra f.eks. Google. |
R: RELEVANT | Hvis Havnefronten ikke får tilført kapital i form af online annoncering, synker Havnefronten for sidst at forsvinde i det store mediehav. |
T: TID | 50 timer (2 uger) |
Når avisen udkom i et fysisk format, blev den digitale udgave uploadet og lagt eksternt på en anden platform end websitet. På den måde tabte man de læsere, der ville læse mere og andet på Havnefronten.
Udfordringen blev løst ved at:
Hvad er vigtigst for de lokale borgere?
På den gamle version af websitet var det et problem for læseren med interesse for sit eget lokalområde at navigere hen til det lokalstof, som betød mest i forhold til værdi, engagement og vedkommenhed.
Forslag:
Forbedret menustruktur med relevant emne inddeling.
Gevinst:
Alle områderne, fra Syd til Nord, bliver nu præsenteret i forenklet oversigt i navigationsmenuen, så man hurtigere kan finde nyheder og artikler i og fra sit eget lokalområde.
Hvis der ikke kommer indtægter fra annoncører i en online udgave, er konsekvensen lukning af avisen, så styrkelsen af digital tilstedeværelse har disse gevinster:
LØSNING: BÅDE OFFLINE OG ONLINE MARKETING
Online marketing:
Der blev igangsat et affiliate marketing program, som kunne måle antal visninger og antal kliks i en given periode.
Det giver et datagrundlag og indsigt omkring hvem af de besøgende der klikkede hvor, og hvor meget trafik der blev skabt fra Havnefronten til annoncørens website eller kampagne.
På nuværende tidspunkt, sælges der annonceplads:
A: På forsiden
B: I artiklerne
C: I bunden af artiklerne.
LØSNING: DE SENESTE NYHEDER
…I DET NYESTE DESIGN!
Ved den nuværende webløsning, havde man slet ikke det identiske, redaktionelle indtryk af Havnefronten, uanset om det læses “i virkeligheden”, på en smartphone, tablet eller desktop .
Hvordan blev denne udfordring løst?
Der blev fundet en skabelon, der mindede om et magasin/avis i det mest udbredte CMS, som nemt kunne tilpasses virksomhedens grafiske identitet, farver og typografi.
Desuden skulle det valgte CMS kunne udbygges med funktionaliteter som kontaktformular, SEO, Google Analytics som både på kort sigt og længere sigt, kunne forbedre den samlede oplevelse for læseren.
DE NÆSTE BØLGESKVULP: AKTUELT
Kommende aktiviteter kan være:
Så hold dig opdateret på HAVNEFRONTEN
Potentiale: Unik mulighed for at blive den foretrukne mediekanal, online som offline, for alle borgerne omkring Havnefronten i København.
Hvordan var samarbejdet med Havnefronten?
Havnefronten havde udfordringer med at det var tidskrævende at vedligeholde websitet, det var besværligt at dele artikler på de sociale medier og at der var stor synlig forskel på hvordan avisen præsenterede sig offline som online.
Ved at have indsigt og at have arbejdet med hele processen fra layout og webdesign, konvertering, SEO, marketing, annoncering og engagement og dialog på Sociale medier, var Mads med til at skabe mærkbare og målbare resultater ift. de kommercielle og forretningskritiske mål.
Citat af Jesper Schou Hansen