Kunderejsen & markedsføring

Kunderejsen, digital marketing & UX

Rejsen er vejen derhen:

i starten af 2019 blev jeg uddannet i Digital markedsføring, hvor jeg blev introduceret til:

USABILITY & DESIGN

DIGITAL STRATEGI

SØGEMASKINEOPTIMERING

SOCIALE MEDIER

WEBDESIGN

E-MAILMARKEDSFØRING

Det kan være mange "rejser" eller oplevelser, man skal igennem, som før man køber et produkt men selve begrebet customer journey eller customer experience bliver brugt mere og mere i marketing og adfærdsdesign, om man snakker online, offline kommunikation og det, der er et sted midt imellem.


Det er, som om at rejsen foregår langs de "stop", som er visualiseret AIDA-model, men med små trinbræt lagt ud som ekstra oplevelser.

Når man snakker om vision, mission og kundens interaktion eller "samtale" med virksomheden, kommer man også til at svare på spørgsmål som:

Hvor skal rejsen gå til?

Hvordan skal man komme derhen?

Hvad vil man opleve der?

Hvornår synes man, at man har fået, hvad man ønskede? Vil man anbefale andre, at tage en tilsvarende rejse?

Som emne ved eksamen, valgte jeg at lægge mit fokus på kunderejsen, interaktion med brandet og konvertering for to forskellige personaer, så casen blev lavet så tæt på virkeligheden som overhovedet muligt.Udfordringen med "signalforvirring", to forskellige "outlets" for den samme persons ydelser, skaber et uklart billede af hvad ens kerneydelser egentlig er.

Casen er lavet udfra betragtninger hentet fra disse referencer:

Persona: LINK

Kunderejse: LINK1 + LINK2

Jeg bestod eksamen med et 10-tal, og udover det, er jeg også blevet Google Certificeret, så jeg er mere end klar til bruge mine nye kendskaber til at hjælpe virksomheder med online og offlinemarkedsføring.

– Se certificeringerne her (LINK)


Hvad kan du og din virksomhed få udaf det?

Der kan være mange forskellige udfordringer ved at have en virksomhed, som man gerne vil blive ved med at have, men hvis det kunne dreje sig om:

  • Ikke kunne tiltrække de rigtige kunder/leverandører
  • At miste markedsandele til konkurrenter
  • Ikke at udfolde virksomhedens sit fulde potentiale
  • At virksomheden vil øge omsætningen

– så ring eller skriv, så vi kan have en dialog om hvordan jeg måske kan hjælpe dig.

Kunderejsen & touchpoints

Metodisk gennemgang af omfanget af opgaven

Disposition:

Det nuværende website (sofira.dk) er et mix af kunstneriske og grafiske faglige kompetencer.

Problem:

Kunder, der køber grafisk design, web opgaver, SEO etc, finder det irrelevant og forstyrrende, når der, på samme website, er artikler, billeder og videoer, der viser deltagelse i nationale kunstfestivaler og internationale bogudgivelser.

Der opstår derfor tvivl om hvor høj faglighed, der er indenfor de respektive, forskellige områder. Ved at optimere markedsføringsindsatsen ved bl.a. at fremstille et nyt website (madssonne.dk) med berigende, relevant indhold, kan man konverteringsspore sitet indenfor kunstproduktion, plakater, vægdekorationer eller firmaudstillinger.

Afgrænsning:

I et tværmedialt landskab, er der mange kanaler og potentiel adfærd, hvor touchpoints mellem brand og målgruppe kan opstå. De forskellige kunderejser har indflydelse på berøringspunkternes rækkefølge, graden af involvering og konvertering.

Elementer som brandidentitet, brugervenlighed, Google Analytics, SEO/retargeting og design er også komponenter i markedsføringshjulet. I dette tilfælde, vil der være fokus på SoMe kanaler, sign-ups, mailudsendelse samt et website.

Hvorfor?

Kunstneren (madssonne.dk) er personligt inviteret til at medvirke i en større, international bog om Graffiti og 50 års urban interaktion og bliver derfor betragtet blandt de historisk vigtige artister i verden. Der mangler en kommerciel udnyttelse af de muligheder, som deltagelse i bogen, kan føre med sig.

Udfordring:

Udnytte de muligheder, der kan øge kundetilstrømningen og højne omsætningen indenfor begge brands. sofira.dk med grafisk og web produktion og et nyt, seperat website madssonne.dk, der udarbejder og udstiller kunstværker.

Metode

Som metode er der brugt SMART, ASEK, en udvidet AIDA model, der indbefatter loyalitet, samt paradigmer som transmission og interaktion.

Målgruppe:

På baggrund af indsamlede data på websitet, og eksisterende kundebase, er der arbejdet med to forskellige personaer med parametre som: alder, mål. overvejelser med henblik på, hvordan kontakten mellem brand og målgruppe skal kommunikeres.

Persona/Karakteristika

"Kunst kan inspirere. Kunst kan give et anderledes syn på verdenen"

Nøgleord: Energisk, medarbejderglæde, velvære, inspiration.

Alder: 45-55

Mål: Giver nye input til øget medarbejderglæde, interesseret i hvordan kunsten kan forandre ens syn på dagligdagen.


Problem: Travl hverdag, koordination, uoverensstemmelse mellem udstiller og firma, papirarbejde, manglende forventningsafstemning.

KPI: Book kunstneren for 5 udstillinger i 2019.

Overvejelser: Pris + Kompleksitet

Kommunikationsparadigme: Transmission

Kanalvalg: Instagram, mail

Emnelinie i mail:

"Vil I have international kunst indenfor væggene? – til inspiration og rimelige priser! Få inspirerende kunst på væggen hos jer

– et nyt syn på dagligdagen!"


"Jeg elsker at folk kan udtrykke deres kreativitet. Hvis folk kan bruge noget, jeg ikke selv bruger, donerer jeg det gerne"


Nøgleord: Nysgerrighed, samarbejde og genbrug.

Alder: 25-35

Mål: Samarbejde og vær sammen om at skabe fælles kunstværker. Bidrage positivt til at støtte hinandens kunstneriske udfoldelse.

Problem: Uvidende hvordan man bidrage til et større fællesværk. Har ubrugte materialer (maling, vinduer etc.) som ikke bliver brugt.

Overvejelser: Genbrug og upcycling

KPI: Antal af indsendte materialer. Graden af delinger. Dybden af loyalitet.

Kommunikationsparadigme: Interaktion

Kanalvalg: Facebook, Instagram

CTA på SoMe:

Har du en gammel plakat, eller et familiefoto du vil have gjort moderne? VIl du være med til et kunstværk? – Send dine gamle plakater til mig! Har du et gammelt maleri, som samler støv på loftet?