Der var stor synlig forskel på hvordan avisen præsenterede sig offline som online. Ved at have indsigt i og at have arbejdet med hele processen fra layout og webdesign, konvertering, SEO, marketing, annoncering og engagement og dialog på Sociale medier, var SOFIRA med til at skabe mærkbare og målbare resultater ift. de kommercielle og forretningskritiske mål.
ANSV. REDAKTØR FOR HAVNEFRONTEN / Public affairs rådgiver | Kommunikationschef | Pressechef
WEB DESIGN
Havnefronten er en gratis lokal avis med højt journalistisk og informativt niveau, så den rent faktisk læses. Havnefronten er en hybrid mellem et dagblad og en ugeavis – og derfor et stærkt medie især til husstande, som ellers siger nej tak til reklamer.
Havnefronten er mediet hvor friske nyheder, spændende kulturhistorier og viden deles med borgere, virksomheder og beslutningstagere for at understøtte sammensmeltningen af området langs havnen.
...og forskellen mellem online og offline kommunikation
Har I brug for nyt, bedre website, der trænger til en visuel opdatering så I kan skabe større værdi for jeres besøgende?
– så lad os tage en snak, om hvordan vi kan løse jeres udfordringer.
Hvis der ikke kommer indtægter fra annoncører i en online udgave, er konsekvensen lukning af avisen, så styrkelsen af digital tilstedeværelse har disse gevinster:
Realistiske, tidsbestemte mål
Der var opsat SMART mål for at se hvilke prioriteter og hvilke opgaver, der kunne sikre projektets succes:
SMART MÅL | |
---|---|
S: SPECIFIKT | Havnefronten skal være i et genkendeligt medie/magasinformat. Det skal være en fremtidssikret platform. Onlineudgaven af avisen skal kunne læses på egen kanal. Online markedsføring skal igangsættes. |
M: MÅLBART | Mindre tidskrævende at vedligeholde og opdatere websitet. |
A: ATTRAKTIVT | Indholdet skal være bedre at dele på SoMe. Ved at kunne have data på de besøgende kan man sigte mod organisk vækst fra f.eks. Google. |
R: RELEVANT | Hvis Havnefronten ikke får tilført kapital i form af online annoncering, synker Havnefronten for sidst at forsvinde i det store mediehav. |
T: TID | 50 timer (2 uger) |
Der blev igangsat et affiliate marketing program, som kunne måle antal visninger og antal kliks i en given periode. Det giver et datagrundlag og indsigt omkring hvem af de besøgende der klikkede hvor, og hvor meget trafik der blev skabt fra Havnefronten til annoncørens website eller kampagne.
På nuværende tidspunkt, sælges der annonceplads på forsiden, i artiklerne og i bunden af artiklerne.
Når avisen udkom i et fysisk format, blev den digitale udgave uploadet og lagt eksternt på en anden platform end websitet. På den måde tabte man de læsere, der ville læse mere og andet på Havnefronten.
Udfordringen blev løst ved at:
På den gamle version af websitet var det et problem for læseren med interesse for sit eget lokalområde at navigere hen til det lokalstof, som betød mest i forhold til værdi, engagement og vedkommen-hed.
Forslag:
Forbedret menustruktur med relevant emne inddeling.
Gevinst:
Alle områderne, fra Syd til Nord, bliver nu præsenteret i forenklet oversigt i navigationsmenuen, så man hurtigere kan finde nyheder og artikler i og fra sit eget lokalområde.
Ved den nuværende webløsning, havde man slet ikke det identiske, redaktionelle indtryk af Havnefronten, uanset om det læses “i virkeligheden”, på en smartphone, tablet eller desktop .
Der blev fundet en skabelon, der mindede om et magasin/avis i det mest udbredte CMS, som nemt kunne tilpasses virksomhedens grafiske identitet, farver og typografi.
Desuden skulle det valgte CMS kunne udbygges med funktionaliteter som kontaktformular, SEO, Google Analytics som både på kort sigt og længere sigt, kunne forbedre den samlede oplevelse for læseren.
Arbejdet med Havnefronten har resulteret i:
Potentiale:
Unik mulighed for at blive den foretrukne mediekanal, online som offline, for alle borgerne omkring Havnefronten i København.